logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

4 Pages<1234>
PantsMan's Wargaming log - 40K: Chaos Spawn
REAPER996 Offline
#21 Posted : 07 January 2014 10:30:20(UTC)
REAPER996

Rank: Stormcrow

Medals: Enchanted Bunny: You conquered at least one base in the Smash Up tournament

Groups: Registered, CrowsOnly
Man

Was thanked: 6 time(s) in 6 post(s)
jerre;14749 wrote:
De kans dat je ons iets bijbrengt is eigenlijk best wel groot. Je bent meteen met airbrush begonnen, op latere leeftijd, ...

Dus je hebt nog geen 'gewoontes' gekweekt zoals de meeste van ons.

Ik zie alvast uit naar de blog.

Zoals Jerre zegt.
Ik weet geen fluit over airbrush dus het zou wel leuk zijn om eens je progressie hiermee te volgen.
Verder dan basecoating met airbrush doe ik niets.
Dus ik zie ook al uit naar je blog.
Verder zijn je CM ferm gedaan.
REAPER996

2015 B=5/P=41/S=14
2016 B=59/P=35/S=0
ThePantsMan Offline
#22 Posted : 13 January 2014 20:51:58(UTC)
ThePantsMan

Rank: Wandering Wizard

Medals: Enchanted Bunny: You conquered at least one base in the Smash Up tournament

Groups: Event Organisation, Magic Moderator, 40K Moderator, Administrators, BoardgameGeek, Restricted Access, Registered, CrowsOnly

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Mijn marines zijn klaar voor hun eerste laag verf dus gaat de blog dan ook van start.
Over verschillende delen ga ik jullie tonen hoe ik mijn marines schilder.
Hierbij hoop ik zelf wat te kunnen bijbrengen aan jullie en uiteraard ook wat feedback terug te krijgen om mijn techniek te verbeteren.

Ik ga per onderdeel mijn redenering meegeven waarom ik bepaalde zaken doe, dit is natuurlijk niet de absolute waarheid.
Maar dan begrijpen jullie beter waarom ik bepaalde zaken op die manier aanpak.

Part 1: Preparations

Als eerste stap wil ik tonen welke voorbereidingen ik tref om mijn marines te schilderen.
Zoals je kan zien staan mijn marines niet op hun base.
Ze worden “gepinned” en op een kurk gezet.
De mini en base worden afzonderlijk geschilderd en pas nadat alles klaar is aan elkaar geplakt.

Pinnen is helemaal niet moeilijk, wat heb je nodig:
- Mini (D’uh)
- Boor (Ik heb een standaard boortje van games workshop)
- Paperclip
- Kurk (preferabel champagne/cava omdat deze iets breder zijn en niet gemakkelijk omvallen) And its more pimp'in.
- Secondelijm

How to:
- Boor onderaan de mini een gat in hun been.
- Plooi een paperclip open tot een rechte draad en knip dit in twee.
- Daarna doe je wat secondelijm aan een uiteinde van de draad en duwt het in het been van de mini.
- Hetzelfde voor het andere been.
- Als alles droog is kan je het gewoon in de kurk duwen.

Deze techniek geeft de volgende voordelen:
– Tijdens airbrushen/schilderen kan je veel gemakkelijker aan bepaalde plaatsen waar je anders niet zo gemakkelijk bij kan. (vb onderaan de mini)
– Tijdens airbrushen/schilderen heb je veel meer controle.
– Je zal tijdens het schilderen niet per ongeluk aan je mini komen. Waardoor je dus geen oplapwerk moet gaan doen.
- Je handen blijven proper tijdens het schilderen.
– Omdat je base en de mini afzonderlijk worden geschilderd kan je geen ongewenste verf op de mini krijgen tijdens het schilderen van de base (en omgekeerd).
– Als je de mini en base aan elkaar wil hangen boor je 2 gaatjes en duw je de pinnen door de base. Daarna plak ik ze onderaan de base vast met secondelijm.
Hierdoor zit je mini zeer stevig vast.

Dit is een techniek dat niet veel tijd/geld kost maar wel voor een beter resultaat zorgt.
At least I think so. Smile

Next part -> Airbrush/undercoat.
2014 || Gekocht: 32 - Geschilderd: 83
Ureel Offline
#23 Posted : 14 January 2014 08:10:47(UTC)

Medals: WH40k Campaign 2012 Warrior: The Sea of SoulsWH40k Doubles Event 2012 Veteran: The World Ends Now!BBQ Bash 2012 Veteran: Carni-FestSilver Yeti Small 2012: 2nd place Single SmallSilver Yeti Large 2012: 2nd place Single LargeSilver Yeti Unit 2012: 2nd place UnitGamesday 2012 Veteran: Xmas CarnageDW Campaign 2013 Veteran: The Glorioso CrisisWH40k Campaign 2013 Warlord: War for the Obsidian ThroneGolden Yeti Small 2013: 1st place Small ScaleDL League 2014 Veteran: The Burgomeister of Ostend League

Groups: 40K Moderator, Restricted Access, Registered, CrowsOnly, Event Organisation

Was thanked: 23 time(s) in 21 post(s)
Ik ben alvast benieuwd BigGrin

Tip: Heavy/special weapons magnetiseren. Zo bespaar je je zelf schilderwerk (moet je geen bodies 'teveel' schilderen) en kan je ervoor zorgen dat je modellen altijd WYSIWYG zijn. ThumpUp
2012-2014: gekocht=464 geschilderd=421
2015: gekocht=002 geschilderd=004
jerre Offline
#24 Posted : 14 January 2014 13:40:10(UTC)
jerre

Medals: Gamesday 2010 Veteran: First editionSBBTF 2011 Warrior: Second EditionGamesday 2011 Veteran: Singularity CampaignWH40k Campaign 2012 Warlord: The Sea of SoulsGolden Yeti Large 2012: 1st place Single LargeBronze Yeti Unit 2012: 3th place UnitDW Campaign 2013 Veteran: The Glorioso CrisisWH40k Campaign 2013 Warrior: War for the Obsidian ThroneSilver Yeti Small 2013: 2nd place Small ScaleBronze Yeti Jungle 2013: 3th place Jungle TerrainThe Burgomeister of Ostend 2014: The Burgomeister of Ostend LeagueEnchanted Bunny: You conquered at least one base in the Smash Up tournament

Groups: Event Organisation, CrowsOnly, Administrators, Restricted Access, Registered

Was thanked: 26 time(s) in 25 post(s)
Ik zal het zelf ook eens proberen. Het is alleszins een veelbelovend begin van de step by step.
ThePantsMan Offline
#25 Posted : 14 January 2014 19:59:29(UTC)
ThePantsMan

Groups: Event Organisation, Magic Moderator, 40K Moderator, Administrators, BoardgameGeek, Restricted Access, Registered, CrowsOnly

Part 2: Airbrush/undercoat

Even kort over mijn airbrush, het is een Harder and Steenbeck Evolution.
Zeer tevreden over, je kan er superfijn mee spuiten zonder spatten.

Als jullie zelf willen starten met airbrush enkele tips voor aankoop:

- Koop zeker een dual action airbrush, dual action wil zeggen dat je in twee stappen spuit.
Je blaast lucht en door de hendel bovenaan achteruit te trekken bepaal je hoeveel verf door er door komt(hoe verder je trekt hoe meer verf).
Als je geen dual action koopt ga je zowel lucht als verf spuiten in één keer waardoor je weinig controle hebt, is eigenlijk enkel goed als je het puur wil gebruiken voor undercoats.

- Naast dual action neem je ook best een airbrush waar de beker bovenaan zit of ernaast hangt, maar niet er onder.
Reden is dat je met een beker bovenaan zo goed als al je verf kan gebruiken, als de beker onderaan zit zal je altijd met verf zitten in je beker.

- Daarnaast is het zeker ook aan te raden om een compressor te kopen waar je de druk kan mee regelen.
Door de druk te spelen zorg je ervoor dat de verf op een goeie manier uit je airbrush komt als je fijn of dik spuit.

- Daarnaast heb je ook verf nodig natuurlijk om door de airbrush te spuiten, ik gebruikt voornamelijk Vallejo Model Air.

- Als je natuurlijk een bepaald kleur hebt dat niet gemaakt is om direct in de airbrush te gebruiken zal je thinner nodig hebben.
Ik gebruik hier ook de thinner van Vallejo.
De hoeveelheid thinner/verf is bij elke verf anders, ik kan je enkel als raad geven dat je moet proberen te zorgen dat je verf in de beker melkachtig moet zijn.
Voor de rest is dit trial & error...

- Ook een klein kuis-setje (te zien links onderaan) is handig om de airbrush deftig te kuisen (en kost niet veel).

Omtrent de undercoat, ik gebruikt grijs.
De reden hiervoor: als je met grijs (of een licht kleur) undercoat komen de kleuren die erboven liggen iets lichter uit.
Mijn Chaos space marines zijn al vrij donker éénmaal ze af zijn, met een zwarte basecoat zouden ze nog donkerder zijn.
Er is ook een techniek van preshading met undercoats, waar je de mini zwart spuit en vervolgens van boven grijs airbrushed.
Deze techniek zal ik testen bij mijn spawn.
Maar dat is voor een andere keer :-).
(Foto is genomen toen de verf nog nat was dus het kan wat dik lijken, maar eenmaal ze droog zijn heb ik een fijne undercoat.

Next Part: basecoat & eerst highlight
Ureel Offline
#26 Posted : 15 January 2014 08:04:18(UTC)

Medals: WH40k Campaign 2012 Warrior: The Sea of SoulsWH40k Doubles Event 2012 Veteran: The World Ends Now!BBQ Bash 2012 Veteran: Carni-FestSilver Yeti Small 2012: 2nd place Single SmallSilver Yeti Large 2012: 2nd place Single LargeSilver Yeti Unit 2012: 2nd place UnitGamesday 2012 Veteran: Xmas CarnageDW Campaign 2013 Veteran: The Glorioso CrisisWH40k Campaign 2013 Warlord: War for the Obsidian ThroneGolden Yeti Small 2013: 1st place Small ScaleDL League 2014 Veteran: The Burgomeister of Ostend League

Groups: 40K Moderator, Restricted Access, Registered, CrowsOnly, Event Organisation

Ik ga dringend eens airbrush les moeten krijgen. Want van mij lukte het helaas niet om deftige resultaten te krijgen met m'n setje. (zelfde als Jerre)

Is er een mogelijkheid om dit eens in de club te doen? (ik kom je dan anders wel thuis oppikken & terug afzetten. Zo kan je pintjes drinken & je materiaal veilig meenemen Cool ) Jerre zie jij dit zitten?

ThePantsMan Offline
#27 Posted : 15 January 2014 09:03:28(UTC)
ThePantsMan

Zo goed kan ik ook niet airbrushen hoor, nog niet veel ervaring.
Maar heb wel enkele tips gekregen van een maat die wel veel ervaring heeft.

Wil gerust wel eens mijn materiaal meenemen en mijn bescheiden kennis delen.
Ik kan de volgende 2 weken wel niet aanwezig zijn in de club en ik had gehoopt dat Bardic(of iemand anders) mij de 31ste een les warmahordes kan geven...

Eventueel de week erna, we spreken wel af :-).

Ureel Offline
#28 Posted : 15 January 2014 09:13:28(UTC)

Het hoeft niet in de eerste week hoor Tongue

Eens als het past... Want er moet iets zijn dat ik serieus verkeerd doe ofwel heb ik m'n airbrush al kapot gekregen d'oh!
jerre Offline
#29 Posted : 15 January 2014 09:32:32(UTC)
jerre

Medals: Gamesday 2010 Veteran: First editionSBBTF 2011 Warrior: Second EditionGamesday 2011 Veteran: Singularity CampaignWH40k Campaign 2012 Warlord: The Sea of SoulsGolden Yeti Large 2012: 1st place Single LargeBronze Yeti Unit 2012: 3th place UnitDW Campaign 2013 Veteran: The Glorioso CrisisWH40k Campaign 2013 Warrior: War for the Obsidian ThroneSilver Yeti Small 2013: 2nd place Small ScaleBronze Yeti Jungle 2013: 3th place Jungle TerrainThe Burgomeister of Ostend 2014: The Burgomeister of Ostend LeagueEnchanted Bunny: You conquered at least one base in the Smash Up tournament

Groups: Event Organisation, CrowsOnly, Administrators, Restricted Access, Registered

Het kan ook alletwee zijn. Mijn airbrush werkt alleszins naar behoren. Dat je er niet fijner dan 2 mm mee kan gaan, ligt aan het model. Het blijft een basic setje.

Ik weet niet of airbrush in de club een goed idee is, met een constant gebrom op de achtergrond van 3 compressoren.
Brynjolf Irontooth Offline
#30 Posted : 15 January 2014 12:12:22(UTC)
Brynjolf Irontooth

Medals: Gamesday 2010 Veteran: First editionSBBTF 2011 Veteran: Second EditionGamesday 2011 Veteran: Singularity CampaignWH40k Campaign 2012 Veteran: The Sea of SoulsWH40k Doubles Event 2012 Veteran: The World Ends Now!BBQ Bash 2012 Veteran: Carni-FestGolden Yeti Small 2012: 1st place Single SmallGolden Yeti Unit 2012: 1st place UnitGamesday 2012 Veteran: Xmas CarnageWH40k Campaign 2013 Warboss: War for the Obsidian ThroneBronze Yeti Small 2013: 3th place Small ScaleGolden Yeti Large 2013: 1st place Large ScaleGolden Yeti Jungle 2013: 1st place Jungle TerrainDL League 2014 Veteran: The Burgomeister of Ostend League

Groups: Event Organisation, Administrators, CrowsOnly, Registered, Restricted Access

Was thanked: 40 time(s) in 37 post(s)
Misschien bij iemand thuis?

Als dat zou door gaan, zou ik dat wel eens willen zien. 'k Vraag me af of ik dat zou kunnen gebruiken/nodig hebben. Je moet wel zeker zijn, denk ik, want het is toch een investering.
2013 // Modellen gekocht: 69 // Modellen geschilderd: 49

2013 // Scenery stukken afgewerkt: 29

...

2014 // Modellen gekocht: 159 // Modellen geschilderd: 23

2014 // Scenery stukken afgewerkt: 16

...

2015 // Modellen gekocht: 9 + een pak cowboys // Modellen geschilderd: 0

2015 // Scenery stukken WIP: 2 // Scenery stukken afgewerkt: 0
ThePantsMan Offline
#31 Posted : 15 January 2014 12:22:30(UTC)
ThePantsMan

Wel voor mij geen probleem om het eens bij mij te doen, als de groep wat beperkt blijft want zoveel plaats is er niet in de kamer waar ik airbrush.

Het is idd een investering, maar het heeft in mijn ogen veel voordelen.
En als je er wat mee overweg kan heb je snel een mooi resultaat.

Je mag wel niet denken dat je zomaar alles kan met een airbrush, je moet het zien als een extra tool tijdens het schilderen.
Ureel Offline
#32 Posted : 16 January 2014 17:51:08(UTC)

Ik zie het probleem niet direct om het in de club te doen. Is daar toch zeker groot genoeg + we gaan geen hele avond non stop zitten airbrushen eh Smile
ThePantsMan Offline
#33 Posted : 03 July 2014 20:20:21(UTC)
ThePantsMan

Part 4: Basecoat + zenithal highlight + Highlight + Wash

Het schilderen heeft even stilgelegen, maar ben er terug aan het inkomen :).
Wat is er nu reeds gebeurd met mijn Chaos marines.

- Eerst en vooral heb ik ze een basecoat gegeven met Vallejo Model Air Olive grey (donkergroen dit beetje bruin in zich heeft).
Zeer simpele stap, gewoon goede laag over volledige model spuiten.
Zorg ervoor dat alles bedekt is, meer valt hier niet over te zeggen :D.

- Daarna heb ik een zenithal highlight gedaan met Vallejo Model Air Hemp (soort van bruinig beige).
Zenithal highlight is een fancy naam voor eigenlijk iets zeer simpel.
Het komt erop neer dat je je model neemt en onder een hoek van 45°spuit van bovenaf gezien.
Je zal ervoor zorgen dat je model van bovenaf de kleur zal hebben van de hightlight terwijl de onderkant nog de basecoat heeft.
Hierdoor zorg je al voor meer diepte in je model zonder veel moeite, deze stap duurt slechts 10 sec per model.
Dit kan je met elke airbrush, zelfs met een spuitbus moet dit lukken.

- Vervolgens doe ik een highlight met Vallejo Game Color Dead flesh. (dit heb ik moeten verdunnen, is geen airbrush kleur).
Gouden tip bij het verdunnen van verf, eerst verdunner in je airbrush daarna de verf.-> Op deze manier zorg je ervoor dat je airbursh niet vast geraakt.
Om deze stap op een goeie manier te kunnen doen stel ik wel voor om een airbrush te hebben waarmee je de hoeveelheid verf die eruit komt kan regelen (dual action airbrush).
Deze stap is eigenlijk ook niet zo moeilijk, je gaat gewoon highlights aanbrengen op zaken die het meest belicht/zichtbaar zijn en wat wat je wil accentueren.
Wat heb ik gedaan bij mijn CSM? Hoofd, Shoulderpads, bovenkant borst, knieën, achterkant voeten en de toppen van de voeten.
Ook dit is echt niet moeilijk, enkele tips hierbij:
* Spuit eerst naast het model en ga dan traag langs de zaken die wil highlighten, na verloop van tijd zal je dit niet meer doen. Maar is goed als je je nog niet zeker voelt hiermee.
* Zorg dat je naald proper is, zeer belangrijk! Als je naald niet proper is krijg je spatten op je model! Dat wil je natuurlijk niet:).
* Oefenen ;-), maar je zal zien dat dit ook niet echt zo moeilijk is hoor, na enkele modellen doe je deze stap in één minuutje.

- Ten laatste doe je er een wash over (volledig model), voor mijn nurgle CSM heb ik gekozen voor *Washkleur*
Hierdoor vloeien de kleuren die je net hebt aangebracht nog net iets mooier over in elkaar.

En krijg je volgend resultaat (hier heb ik wel al wat details aangebracht):

Undercoat + basecoat + zenithal highlight + highlight + wash = ongeveer 5 min werk per model :-)

Let wel op, ik heb tussen iedere stap 24u tijd gelaten om dit te laten drogen. Maar dit hoeft in principe niet hoor ;-).

Next Part: Laatste details + base + assembly model & base
ThePantsMan Offline
#34 Posted : 03 July 2014 20:21:19(UTC)
ThePantsMan

Ondertussen heb ik ook 20 chaos cultists afgewerkt, pledge +20 BAM! Cool
ThePantsMan Offline
#35 Posted : 03 July 2014 20:23:55(UTC)
ThePantsMan

Wat zien jullie daar achter the cultists???

EMPIRE OF THE BLAZING SUN!!!!
Airbrush stap = done :-)

Sorry voor zeer grote foto's :(
ThePantsMan Offline
#36 Posted : 18 July 2014 08:03:14(UTC)
ThePantsMan

Mijn eerste schip van the Empire is klaar, dit is mijn Sokutsu. :) -> Pledge +1 Cool

Al bij al wel tevreden over het resultaat, zal volledige vloot op die manier doen.
Momenteel zijn er ook 9 Uwatsu's en 10 Tiny fliers zo goed als klaar, enkel nog een drybrush nodig, dus pledge zal binnekort snel stijgen :D.

jerre Offline
#37 Posted : 18 July 2014 09:29:34(UTC)
jerre

Zeer mooi. Ze zijn er iets minder blauw/turquoise op geworden. Ik zal zorgen dat mijn vloot voldoende verschilt van de jouwe ;)
ThePantsMan Offline
#38 Posted : 18 July 2014 10:01:31(UTC)
ThePantsMan

Idd, een wash erover gedaan en drybrush met lichtgrijs en zwart voor hulls/anti air/broadsides/schoorsteen.

Hierdoor is het cammo-contrast wel wat minder zichtbaar, maar wilde dat het schip eruit zag alsof het al vele jaren meegaat ;-).
ThePantsMan Offline
#39 Posted : 19 July 2014 10:04:20(UTC)
ThePantsMan

En mijn Uwatsu's zijn ook af
pledge +9 Cool
Brynjolf Irontooth Offline
#40 Posted : 19 July 2014 11:32:51(UTC)
Brynjolf Irontooth

Medals: Gamesday 2010 Veteran: First editionSBBTF 2011 Veteran: Second EditionGamesday 2011 Veteran: Singularity CampaignWH40k Campaign 2012 Veteran: The Sea of SoulsWH40k Doubles Event 2012 Veteran: The World Ends Now!BBQ Bash 2012 Veteran: Carni-FestGolden Yeti Small 2012: 1st place Single SmallGolden Yeti Unit 2012: 1st place UnitGamesday 2012 Veteran: Xmas CarnageWH40k Campaign 2013 Warboss: War for the Obsidian ThroneBronze Yeti Small 2013: 3th place Small ScaleGolden Yeti Large 2013: 1st place Large ScaleGolden Yeti Jungle 2013: 1st place Jungle TerrainDL League 2014 Veteran: The Burgomeister of Ostend League

Groups: Event Organisation, Administrators, CrowsOnly, Registered, Restricted Access

Was thanked: 40 time(s) in 37 post(s)
Ik vind ze echt heel geslaagd.

Volgend jaar best painted op het Belgisch DW kampioenshap? BigGrin
2013 // Modellen gekocht: 69 // Modellen geschilderd: 49

2013 // Scenery stukken afgewerkt: 29

...

2014 // Modellen gekocht: 159 // Modellen geschilderd: 23

2014 // Scenery stukken afgewerkt: 16

...

2015 // Modellen gekocht: 9 + een pak cowboys // Modellen geschilderd: 0

2015 // Scenery stukken WIP: 2 // Scenery stukken afgewerkt: 0
Users browsing this topic
Guest (2)
4 Pages<1234>
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.